Motoare termice

 

 

       În principiu, un motor termic este un sistem termodinamic care evolueaza ciclic,transformând caldura în lucru mecanic, în baza principiului al II-lea al termodinamicii.Exista multe tipuri de motoare termice: motoare ce functioneaza cu benzina la automobile si autobuze, cu motorina la camioane, cu abur la locomotivele vechi etc.Toate au acelasi principiu general de functionare. Caldura absorbita de sistem provine din arderea unui combustibil. O parte din aceasta energie este transformata în lucru mecanic utilizabil pentru deplasarea vehiculului sau în alte operatii.

       În fig. 2.179 este reprezentat schematic un motor termic. El realizeazĺ un dublu transfer de energie termica.Primeste caldura de la o sursa de caldura aflata la o temperatura înalta (de exemplu combustibilul care arde) numitĺ sursa caldĺ, cu care se afla în contact termic. O parte din caldura absorbita (Qabs >0) de la sursa calda este convertitĺ în lucru mecanic util (L > 0), iar o alta parte este cedata în mod necesar (Qced < 0) unui alt corp(sistem) din mediu, aflat la o temperatura mai coborâta,numit sursa rece. Aceasta se aflĺ de asemenea în contact termic cu motorul si poate fi, de exemplu, sistemul

sau de racire, care preia o parte din energia termica pentru ca motorul sa poata „lucra“.

       Bilantul energetic al unui ciclu de functionare se va scrie, conform celor doua principii ale termodinamicii ΔU=Qabs+Qcedat-L=0 (1)

de unde, lucrul utilizabil:

L=Qabs+Qcedat(2)

unde am tinut cont de conventia de semn asupra marimilor de proces: Qabs >0, Qced< 0,   L > 0.

 

     Vezi:

         Randamentul unui motor termic

            Poza 1;

            Poza 2