Randamentul unui motor termic

 

 

       Eficienta transformarii caldurii în lucru mecanic este exprimata prin randamentul motorului termic. În mod analog randamentului mecanic, cel termic reprezinta raportul dintre lucrul mecanic efectuat de sistem (util) si caldura absorbita de la sursa calda:

              η=L/Qabs (3)

       Lucrul util reprezintå diferenta între valoarea caldurii absorbite de la sursa calda si a celei cedate sursei reci, conform (2).

       Înlocuind în (3) rezultå:

               η=(Qabs-Qcedat)/Qabs=1-Qced/Qabs     (4)

       Randamentul unui motor termic este întotdeauna subunitar. Niciodata Qcedat nu poate fi nula; daca motorul nu ar ceda caldura sursei reci, el nu ar functiona.

       De exemplu, dact motorul absoarbe 1000 J sub forma de caldura la fiecare

ciclu si pierde 400 J sub formade caldura disipata în exterior, lucrul mecanic pe

care îl poate efectua este L = (1000 – 400) J = 600 J, iar randamentul sau este

η=600/1000=0,6=60%.Acest randament este foarte ridicat. În realitate, randamentul unui automobil este de circa 15%, ceea ce înseamna ca numai 15% din caldura furnizata de arderea combustibilului (vaporii de benzina) este transformata în lucru mecanic, în timp ce 85% se pierde în mediul înconjurator sub forma de caldura sau din alte motive.

       Cresterea randamentului unui motor termic prin perfectionarea lui tehnica este principial limitata prin principiul al II-lea al termodinamicii. Caldura cedata sursei reci nu poate fi micsorata sub o anumita limita, caci fara irosirea ei, motorul nu ar

functiona.