.                                                 Reprezinta hidrogenul o alternativa?

 

 

    Cu mai bine de sapte decenii în urma, cunoscutul savant Svante Arrhenius afirma pesimist

ca mentinând actualul ritm de consum, omenirea risca sa ramâna fara combustibili fosili (petrol, carbune, gaze naturale) spre sfârsitul secolului. Depasirea anilor ’70 pare sa fi atenuat febra penuriei combustibilului. Totusi, în perspectiva epuizarii combustibililor conventionali se cauta noi alternative energetice. Una dintre aceste alternative sunt motoarele cu hidrogen. Mari firme producatoare de autovehicule (Ford, Daimler- Chrysler , Renault, Mercedes-Benz) sunt deja angajate în vaste programe de cercetare în acest domeniu.

Exista cel putin trei motive pentru care ideea utilizarii hidrogenului este preferata combustibililor traditionali: pretul redus, faptul ca hidrogenul este practic nepoluant si ca se gaseste în naturĺ în cantitati practic nelimitate. Spre deosebire de hidrocarburi, prin arderea

completa a hidrogenului nu se produce decât apa. Micile cantitati de hidrocarburi nearse si

monoxid de carbon care apar la esapament sunt rezultatul arderii partiale a uleiului patruns în

spatiul de ardere din cilindru, ceea ce se poate remedia tehnic. Singurul poluant la evacuare îl

constituie oxizii de azot (azotul intra în componenta aerului) al caror nivel poate fi usor

scazut, reducând temperatura de ardere. Puterea calorica a hidrogenului (121 000 kJ/kg)

este superioara celei a benzinei (43 700 kJ/kg).

    În privinta aprinderii si arderii, domeniul de inflamabilitate este considerabil mai larg fata de al benzinei la temperatura si presiuni normale, ceea ce face ca pornirea motorului, chiar în

conditii de clima aspra, sa fie usoara. Un oarecare neajuns îl poate constitui viteza

de ardere mult mai ridicata, de peste 6 ori mai ridicata decât cea a benzinei, fapt ce se traduce

printr-o functionare mai „dura“ a motorului. În sfârsit, faptul ca hidrogenul este mult mai

rezistent la detonatie permite marirea substantiala a raportului de comprimare si deci a

randamentului motorului. În fig. 2.190 este prezentata schema de principiu a unui motor alimentat cu hidrogenul stocat în hidruri. Singura problema majora a automobilelor cu

hidrogen este stocarea acestuia. Au fost studiate riguros: stocarea sub presiune, stocarea în

rezervoare criogenice si stocarea în recipiente cu hidruri metalice. Cum aceste modalitati sunt

costisitoare si impun precautii severe de securitate, s-a optat pentru producerea hidrogenului

chiar la bordul masinii, într-un reactor de tip Kipp. Asa cum stiti de la chimie, reactorul Kipp

foloseste aluminiu brichetat pus în contact cu apa aflata la 680°C. Produsele chimice ale reactiei sunt, printre altele, hidrogenul si o parte din aluminiu. Pe prototipul Ford Escort, cercetatorii au folosit o instalatie în care între sârma de aluminiu aliat si un tambur ce se roteste se aplica o diferenta de potential de 32 V, astfel încât în spatiul disruptiv dintre ele se produce un arc electric ce determina disocierea apei. Autonomia de mers a autoturismului este de 2-8 ore, în functie de regimul la care se circula.

 

  

   Vezi:
     Poza 1;

     Poza 2;

     Poza 3.