Alte tipuri de motoare

                           Motoarele turbocompresoare

 

 

    Un motor „turbo“ ce echipeaza numeroase automobile moderne functioneaza pe principiul

supraalimentarii prin turbocompresie. Turbocompresorul functioneaza prin recuperarea energiei gazelor de esapament. El este o pompa de aer antrenata de o turbina. Acestea sunt legate printr-un ax rigid si se rotesc cu aceeasi viteza si în acelasi sens (fig. 2.187).

Gazele de esapament sunt conduse spre carterul de esapament. Conducta interna a acestui carter se îngusteaza, astfel încât gazele capata viteza mare. Intrând în contact cu aripioarele turbinei, gazele produc rotirea acesteia. Compresorul astfel antrenat absoarbe aer din atmosfera si îl trimite în cilindri. Cantitatea de carburant amestecat cu aer poate astfel creste, ceea ce permite sporirea puterii motorului. Se amelioreaza si combustia, astfel ca randamentul creste. Viteza de rotatie a turbocompresorului depinde numai de puterea furnizata de motor

si nu de viteza cu care acesta este turat. Sistemul turbo are avantajul unui gabarit redus în raport cu cel al unui motor clasic de aceeasi putere. La altitudine, performantele unui motor

turbo sunt mai mari fata de unul clasic, ce pierde din randament din cauza rarefierii aerului. Motorul turbo consuma mai putin, este mai silentios si mai putin poluant decât un motor clasic. Sunt folosite si în marina ori la locomotivele Diesel. În aviatie se utilizeaza motoare cu ardere interna de tip Otto sau motoare cu turbina. Turboreactoarele au o turbina cu gaze care expulzeaza gazele rezultate din combustie, cu viteza mare, in sens contrar sensului de inaintare al avionului(propulsie prin reactie).Turbopropulsoarele sunt turbine cu gaz care asigura rotirea unei elice.

    In austronautica, motoarele rachetelor realizeaza arderea combustibililor solizi sau lichizi de mare putere calorica(propergoli) si produc un jet gazos foarte rapid orientat in sens contrar inaintarii rachetei.Aceasta este propulsata prin reactie cu viteze din ce in ce mai mari, pe masura ce combustibilul este consumat.

 

     Vezi:

       Poza 1;

       Poza 2.